Porady

Kodeks Postępowania Administracyjnego: art. 64 i kluczowe przepisy

Roman Mazur22 maja 20246 min
Kodeks Postępowania Administracyjnego: art. 64 i kluczowe przepisy

Kpa art. 64 dotyczy jednej z kluczowych kwestii w prawie administracyjnym: możliwości uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej przez organ administracji publicznej z urzędu lub na wniosek strony. Ten przepis określa przesłanki, które muszą zostać spełnione, aby organ mógł zmienić lub uchylić wcześniejszą decyzję, która uprawomocniła się. Jest to niezwykle ważne zagadnienie, które rzutuje na trwałość rozstrzygnięć administracyjnych i pewność obrotu prawnego.

Kluczowe wnioski:
  • Kpa art. 64 umożliwia organowi administracji publicznej zmianę lub uchylenie ostatecznej decyzji, jeśli zachodzą określone przesłanki ustawowe.
  • Przepis ten gwarantuje ochronę stabilności decyzji administracyjnych, ale także dopuszcza ich zmianę w wyjątkowych sytuacjach.
  • Przesłanki wznowienia postępowania z art. 64 kpa obejmują m.in. okoliczności, których organ nie znał lub nie uwzględnił przy wydawaniu pierwotnej decyzji.
  • Zastosowanie art. 64 kpa podlega ścisłym rygorom i ograniczeniom czasowym.
  • Kpa art. 64 stanowi jeden z najistotniejszych przepisów kodeksu, regulując zasady ponownego rozpatrzenia sprawy już raz rozstrzygniętej.

Kpa art. 64: co oznacza kodeks postępowania administracyjnego?

Kodeks postępowania administracyjnego (kpa) to kluczowy akt prawny regulujący procedurę prowadzenia postępowań administracyjnych w Polsce. Ten fundamentalny zbiór przepisów ustanawia jasne ramy i zasady, według których organy administracji publicznej powinny działać i wydawać rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych.

Jednym z najistotniejszych artykułów kpa jest art. 64. Przepis ten dotyczy kwestii uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej, czyli takiej, która uprawomocniła się i stała prawomocna. W polskim systemie prawnym obowiązuje zasada trwałości decyzji administracyjnych, ale jednocześnie istnieją wyjątkowe sytuacje, które mogą uzasadniać ponowne rozpatrzenie danej sprawy.

Art. 64 kpa określa właśnie te wyjątkowe okoliczności, w których organ administracji ma prawo uchylić lub zmienić swoją wcześniejszą decyzję. Przepis ten gwarantuje zatem pewną równowagę pomiędzy stabilnością rozstrzygnięć administracyjnych a możliwością skorygowania ewidentnych błędów lub uwzględnienia nowych, istotnych okoliczności.

Ogólnie rzecz biorąc, kpa art. 64 ma na celu umożliwienie organom administracji publicznej zweryfikowanie słuszności wydanych przez nie decyzji w świetle pojawiających się nowych faktów lub ujawnionych uchybień proceduralnych. Jednocześnie jednak zawiera szereg rygorów i warunków, które muszą zostać spełnione, aby organ mógł skorzystać z tej możliwości.

Art. 64 kpa: przesłanki uchylenia/zmiany decyzji ostatecznej

Art. 64 kpa szczegółowo określa przesłanki, których zaistnienie umożliwia organowi administracji publicznej uchylenie lub zmianę decyzji ostatecznej. Są to okoliczności, które w momencie wydawania pierwotnej decyzji nie były znane organowi lub nie zostały przez niego uwzględnione.

Pierwszą przesłanką jest sytuacja, gdy wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody, istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane wcześniej organowi. Organ może wówczas wznowić postępowanie i wydać nową decyzję, uwzględniając te nowe fakty lub dowody.

Kolejną przesłanką jest przypadek, gdy decyzja wydana została w oparciu o nieprawdziwe dowody lub zostały popełnione inne rażące naruszenia prawa, które mogły mieć istotny wpływ na wynik sprawy. W takiej sytuacji organ ma możliwość naprawienia tego uchybienia i skorygowania wydanej wcześniej decyzji.

Trzecia przesłanka to sytuacja, gdy decyzja została dotknięta wadą nieważności. Wówczas organ administracji powinien ją uchylić i rozpatrzyć sprawę na nowo, eliminując występującą wadę prawną.

Czytaj więcej: Okopowa 21 – lokalizacja i dane adresowe siedziby firmy

Kpa art. 64 - kiedy organ rozstrzyga w nowej sprawie?

Zgodnie z art. 64 kpa, nawet jeśli zaistnieją przesłanki do wznowienia postępowania i zmiany lub uchylenia decyzji ostatecznej, organ administracji nie zawsze będzie musiał wydawać nowe rozstrzygnięcie. W niektórych przypadkach może ograniczyć się jedynie do stwierdzenia wydania poprzedniej decyzji z naruszeniem prawa.

Sytuacja taka ma miejsce, gdy przyczyna wznowienia postępowania dotyczy wyłącznie kwestii procesowych, takich jak nieprawidłowy przebieg postępowania lub naruszenie przepisów przez organ. Jeżeli same okoliczności faktyczne sprawy nie budzą wątpliwości, organ może po prostu stwierdzić istnienie wady procesowej bez potrzeby merytorycznego rozstrzygania całej sprawy po raz kolejny.

Z drugiej strony, jeśli przyczyny wznowienia postępowania dotyczą również kwestii materialnoprawnych, takich jak nowe okoliczności faktyczne lub dowody mające wpływ na meritum sprawy, to organ będzie zobowiązany do wydania nowej decyzji rozstrzygającej sprawę po wznowieniu postępowania. W takim przypadku nie może ograniczyć się jedynie do stwierdzenia wady procesowej, ale musi przeprowadzić całe postępowanie od nowa i zakończyć je nowym rozstrzygnięciem.

Decyzja co do tego, czy wystarczy stwierdzenie wady procesowej, czy konieczne jest pełne rozpoznanie sprawy, należy do organu prowadzącego wznowione postępowanie. Organ musi jednak dokładnie rozważyć charakter i zakres przyczyn wznowienia, aby podjąć prawidłową decyzję w tym względzie.

  • Art. 64 kpa określa wyjątkowe okoliczności, w których organ administracji może uchylić lub zmienić decyzję ostateczną.
  • Przesłanki te obejmują m.in. wyjście na jaw nowych okoliczności faktycznych, nieprawdziwych dowodów czy rażących naruszeń prawa.
  • Po wznowieniu postępowania organ może wydać nową decyzję lub ograniczyć się do stwierdzenia wady procesowej.
  • Wybór pomiędzy tymi rozwiązaniami zależy od charakteru przyczyn wznowienia - materialnych lub procesowych.

Termin na uchylenie/zmianę decyzji - kluczowe zasady

Zdjęcie Kodeks Postępowania Administracyjnego: art. 64 i kluczowe przepisy

Art. 64 kpa nie tylko wskazuje przesłanki, które umożliwiają wznowienie postępowania i uchylenie lub zmianę decyzji ostatecznej, ale również określa istotne terminy, w jakich organ może z tego uprawnienia skorzystać. Przewiduje to pewne ograniczenia czasowe, mające na celu zapewnienie stabilności i pewności obrotu prawnego.

Po pierwsze, organ nie może uchylić lub zmienić decyzji ostatecznej po upływie 10 lat od dnia jej doręczenia. Jest to swoistego rodzaju przedawnienie możliwości wzruszenia decyzji. Po upływie tego terminu, nawet jeśli wyjdą na jaw nowe okoliczności faktyczne lub dowody, decyzja staje się prawomocna i nienaruszalna.

Podsumowanie

Art. 64 kpa to kluczowy przepis, który umożliwia organom administracji publicznej wzruszenie ostatecznej decyzji w określonych okolicznościach. Przesłanki te obejmują m.in. wyjście na jaw nowych faktów lub dowodów (art. 64 par. 2 kpa), nieprawdziwe dowody lub rażące naruszenia prawa. Przepis gwarantuje stabilność decyzji, jednocześnie dopuszczając ich korektę w wyjątkowych sytuacjach.

Po spełnieniu przesłanek z kpa art. 64, organ może wznowić postępowanie i wydać nową decyzję lub tylko stwierdzić wadę procesową pierwotnego rozstrzygnięcia. Istnieją jednak ograniczenia czasowe – organ ma na to 5 lat od doręczenia decyzji lub maksymalnie 10 lat. Przepis art. 64 kpa zapewnia więc równowagę między pewnością prawa a możliwością naprawienia ewidentnych błędów.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Dostęp do baz danych o odpadach – procedury i wymagania prawne
  2. Gdzie wyrzucać popiół? Segregacja śmieci w twoim otoczeniu
  3. Ile kosztuje kontener na śmieci: kompletny cennik z całej Polski 2024
  4. Klimatyzacja do domu cena - Koszt instalacji klimatyzacji na 150m2
  5. Jak legalnie nie płacić za śmieci: 7 sposobów na obniżenie rachunków
Autor Roman Mazur
Roman Mazur

Nazywam się Roman Mazur i jestem pasjonatem ekologii. Od lat zgłębiam tematy związane z ochroną środowiska, gospodarką wodną i segregacją odpadów. Moim celem jest edukowanie społeczeństwa i promowanie dobrych praktyk. Wierzę, że dzieląc się wiedzą, będziemy wspólnie budować lepszą przyszłość. Współpracuję z ekspertami, aby dostarczać rzetelne informacje. Znajdziesz tu porady, analizy i ciekawostki z dziedziny ekologii. Zapraszam do lektury i dyskusji. Razem możemy wprowadzać pozytywne zmiany i dbać o naszą planetę. Dołącz do naszej ekologicznej społeczności i działajmy dla dobra planety!

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły